Franczyza to model biznesowy, polegający na sprzedaży towarów, usług czy technologii, opartej na wzajemnej współpracy, pomiędzy dwoma, niezależnymi przedsiębiorstwami. Franczyzodawca daje prawa i nakłada obowiązki, a franczyzobiorca uzyskuje prawa i zobowiązuje się do respektowania obowiązków.
W ramach umowy franczyzowej, przekazywany jest pakiet, który zawiera takie elementy, jak:
– szeroko opisany sposób prowadzenia działalności
– obowiązek zaopatrywania się w materiały u konkretnego dostawcy
– prawa ochronne
– szkolenia nowych pracowników i managerów franczyzobiorcy
– zapewnienie akcji reklamowych przez franczyzodawcę
– zapewnienie materiałów reklamowych (jednakowych dla wszystkich franczyzobiorców)
– prawo kontroli dla franczyzodawcy
– klauzule zabezpieczające, mające na celu zobowiązanie do dochowania tajemnicy, zapobiegające w przyszłości wykorzystania wiedzy franczyzodawcy na jego szkodę.
Franczyza jako model biznesowy

Franchising to coraz popularniejszy model biznesowy. Jego skuteczność polega na oparciu własnej działalności o wypracowany i sprawdzony system ugruntowanej marki. Dla obu stron wiąże się to z wymiernymi korzyściami.
A dla franczyzobiorcy są nie małe: nie musi on dysponować dużym kapitałem finansowym, aby rozpocząć działalność; nie musi budować on własnego biznesu od samego początku, wiedzę i ugruntowaną markę dostaje już na starcie. Nie podejmuje on również ryzyka biznesowego, opartego na niesprawdzonych formułach.
W przypadku prowadzenia firmy na zasadzie franczyzy, korzyści finansowe można łatwo przewidzieć. W przypadku rozpoczynania działalności od zera, ciężko przewidzieć zyski, nie mówiąc już o tym, że zwykle w pierwszych miesiącach funkcjonowania i wprowadzania firmy na rynek, korzyści są raczej ujemne.
Franczyza- wachlarz zalet
Dla franczyzodawcy to również spory wachlarz zalet. Przede wszystkim, to zwiększenie kanału dystrybucji, co w efekcie daje szerszą obecność na danym rynku. Jest to również świetna droga na rynki zagraniczne. Franczyzodawca nie musi samodzielnie rozbudowywać sieci biur zagranicą, co często jest bardzo długim i żmudnym procesem. Przerzuca to na franczyzobiorcę, którego zadaniem jest nie tylko prowadzenie danego biura (czy to w Polsce, czy zagranicą), ale również bezpośrednia kontrola nad zatrudnionym personelem. Z pewnością jest to duża oszczędność w administracji kadrowej firmy. Duża ilość biur jednej marki sprawia, że staje się ona coraz bardziej rozpoznawalna, a to przekłada się na zyski.
Franczyza- koszty
Należy jednak pamiętać, że udział we franczyzie kosztuje. Franczyzodawca udostępnia swoją wiedzę, miejsce na rynku wypracowane latami, a także potrzebne materiały do realizacji zadań. W zależności od rodzaju działalności, którą będziemy prowadzić, musimy dysponować kapitałem od 10 tyś zł do nawet 1,2 mln zł.
Ale warto skupić się na konkretach. Ciężko znaleźć galerię handlową, w której nie było by chociaż kilku marek franczyzowych.
Aby otworzyć działalność gospodarczą opartą na franczyzie, należy spełnić kilka warunków.
I tak, aby otworzyć salon z formalną odzieżą męską marki Vistula, należy dysponować kwotą rzędu 290 tyś zł. Salon z odzieżą dżinsową Levi’s to ok. 300 tyś zł na lokal oraz 250 tyś zł na pierwsze zatowarowanie sklepu.
Franczyzy odzieżowe to nie tylko pomoc w zakresie wyboru lokalu i przystosowania go do sprzedaży tekstyliów, ale również ułatwienie zakup towaru – często swojej marki lub innej, oferując przy tym pomoc w negocjacjach cen.
Gastronomia to prawdziwa kopalnia sieci franczyzowych. Zdecydowaną większość w tej grupie, tworzą kawiarnie. Przykładowo, Columbus Cafe to sieć polskich kawiarni, z których pierwsza powstała 16 lat temu w Szczecinie. W swoim menu oferuje nie tylko kawę, ale również sałatki, kanapki, muffiny i torty. Columbus Cafe oferuje swoim franczyzobiorcom pomoc przy wyborze lokalizacji i uzyskaniu leasingu na sprzęt baristyczny, pełne wsparcie merytoryczne przy sporządzaniu projektów, analiz i raportów oraz serwis informatyczny. Koszt takiego przedsięwzięcia to minimum 200 tyś zł.
Dla osób chcących rozpocząć działalność franczyzową, a nie posiadających znacznych nakładów finansowych, specjaliści i analitycy rynku polecają branżę nieruchomości. Dzięki zwolnieniu zawodu pośrednika nieruchomości z obowiązku posiadania licencji, rynek obrotu nieruchomościami stał się dostępny dla każdego, a stabilność rynku gwarantuje stały obrót.
Franczyza nieruchomości WGN – Twoje biuro z naszym wsparciem
WGN Nieruchomości to największy polski koncern obrotu nieruchomościami i jednocześnie największa sieć franczyzowowa w Polsce, w sektorze nieruchomości. Posiada 3 własne oddziały i około 100 biur, w których zatrudnionych jest ponad 570 osób (dane: IV kwartał 2021).
W ramach umowy franczyzy nieruchomości, WGN oferuje swoim partnerom dostęp do najnowocześniejszej bazy ofert MLS-WGN, całe zaplecze informatyczne, szeroko zakrojoną kampanię reklamową w mediach. Każdy nowy Partner otrzymuje PAKIET NA START – m.in. zwolnienie z opłat franczyzowych za pierwsze 2 miesiące, szeroką promocję nowo otwartego biura, otrzymuje profesjonalny serwis internetowy własnego biura z wyszukiwarką, bezpłatne kompleksowe szkolenie dla siebie i agentów, pomoc przy rekrutacji agentów, harmonogram wdrożeniowy itp.
Opłata startowa wynosi 10 tys. zł netto, jednak Partnerzy otrzymują bonifikatę od tej kwoty w wysokości 6,5 tys. zł netto, tak więc wynosi 3,5 tys. zł netto (dane: IV kwartał 2021). WGN pobiera od swoich Partnerów stałą miesięczną opłatę, niezależną od wysokości obrotów. Dzięki temu Franchisebiorca nie ma poczucia kontroli swoich finansów.
Stałe opłaty miesięczne nie są związane z przychodem franczyzobiorcy i są indywidualnie ustalane z każdym potencjalnym Franczyzobiorcą. Co ważne, stałe opłaty miesięczne pobierane są dopiero od trzeciego miesiąca działalności. Dzięki czemu Partner ma zapewniony kapitał na rozwinięcie od podstaw swojego biznesu.
Tworząc biznesplan nowego biura warto wziąć pod uwagę kwotę wynajmu i urządzenia biura, koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz lokalnym marketingiem. Szacowany kapitał na początek to kwota około 20-30 tys. zł w tym opłata startowa.
KONTAKT:
Dział Rozwoju Sieci Franczyzowej
WGN, ul. Ruska 22, 50-079 Wrocław
tel. 601 71 05 84
mail: wgn@wgn.pl